|
Na jaře 1999 jsme úspěšně natočili své
první CD, které vyšlo začátkem října u Black Point. K sehnání je v
obchodní síti a na našich koncertech (tam levněji).
recenze a
články:
Bohdana Rambousková, Portýr
3/97: Naprostým opakem, co se týče reakce dušičky na slyšenou hudbu
(kontra bratři Nedvědi), byl koncert skupiny Ta Jana z Velké Ohrady.
Nezapadl do Porty, šokoval. Na pódium vstoupila elegance vhodná spíš do
lepšího nočního klubu, než mezi kotlíky. Ale zato elegance strhující.
Písničky s depresivním nádechem vypovídaly o životě takovém, jaký skutečně
je, syrově, bez iluzí. Postavy kapely v černém oblečení, osvětlené
červenými reflektory, zpěvačka se silným hlasem, trochu mužskou vizáží,
ale přitom velmi ženská, to všechno navodilo spíš atmosféru lidského
pekla.
Tomáš Hrubý, Jiří moravský Brabec,
Krtek ‘97, Folk&Country: Připouštím, že slovo folk jsem tak
suverénně použil pouze proto, že jsem místo v závorce nechtěl zaplnit
sáhodlouhými úvahami, co to vlastně hrají. Zaposlouchejte se do jejich
produkce a zjistíte, že hrají především originálně: kromě folku naleznete
v jejich hudbě i prvky popu a oni sami se pouze s lehkou nadsázkou
označují za „nový emocjonální šanzón“. Při absenci kytary vytváří hudební
kostru písniček Té Jany klávesy Vendelína Tůmy podporované
delikatesní basovou linkou Přemysla Vágnera (bass) a šustěním bicích Roman
Pluhař. To vše vytváří průzračný podklad pro pozoruhodný výkon zpěvačky
Jany Husákové, svou profesionalitou vysoko čnící a přitom sloužící
zpívaným písničkám. Skupina v této sestavě působí od roku
1996.
Jiří moravský Brabec, Hitbox
28/97: (Jana) je technicky i barvou hlasu dobře obdařenou zpěvačkou
s citem pro šanson ... Pokud máte pocit, že v sestavě chybí kytara, po
poslechu zjistíte, že tam sice není, ale nechybí. Naopak, vznikla
zajímavá, svérázná a těžko zařaditelná muzika, postavená především na
Janině pěveckém výrazu a mající nejblíž k tomu, co se v poslední době
označuje jako moderní šanson. ... Mohou se pochlubit kvalitním
demosnímkem, vyzrálou pódiovou prezentací, ale především repertoárem
složeným z různorodých, chytře aranžovaných a sdělných písniček, které
skutečně zaujmou.
Bohouš Němec, BigBeng!
34/97: Konečně zase snímek, který se pohybuje v naprosto jiné
rovině, než drtivá většina produkce, jež putuje dnes a denně do redakčního
demošuplíku. Za tímto nezvyklým názvem se skrývá služebně mladé, ale
zkušenostmi nabité (divadlo Semafor, Pepa Nos, Mrakoplaš, folkoví Corpus
Delicti) seskupení. Zpěvačku Janu doprovází trojice na bubny, klávesy a
kontrabas, a přestože jejich tvorba s náplní našeho týdeníku zrovna
dvakrát nesouvisí, hovořme v tomto případě o fúzi jazzu a šansonu. Deset
česky zpívaných skladeb je jak stvořených pro podzimní deštivé dny, kdy na
kdejakou vysmátou partičku nemáte ani náladu. Melancholie a jakýsi
optimistický smutek jsou společným jmenovatelem. Je dobré si občas
„vorazit“ a relaxovat.
Petr Korál, Rock&Pop
12/97: Demo měsíce: Půl druhého roku existující pražská skupina
označuje sama svoji muziku jako „nový emocjonální šanzón“, což mnohé
napovídá. Zcela bez kytary, v obsazení bicí (...), kontrabas (...), a
klavír nebo syntezátor, soubor vytváří takřka ideální hudební podklad pro
talentovanou zpěvačku sytého, hlouběji položeného hlasu a prožitkem
nabitého projevu Janu Husákovou. Ano, Ta Jana ... nabízí moderní šanson:
zadumané texty obalené zvláštní, absolutně nepodbízivou směsicí rocku,
popu, folku a jazzu s lehkým dotekem vážné hudby. Pozoruhodné už jen
sympatickou snahou vykračovat nepříliš probádanými výrazovými
stezkami.
Camel, 14, 1/98: Poněkud
netradiční a vrcholně zajímavá čtyřka se někdy před rokem a půl urodila na
pražské scéně, aniž by si toho někdo pořádně všiml. Ale ono je to těžký.
... V tomhle průšvihu se semtam vynoří někdo dostatečně invenční,
originální (přirozeně, ne za každou cenu) a nepodlézající všeobecnému
(ne)vkusu. To je případ Té Jany z Velké Ohrady ...Tvorba skupiny je
definována Janiným skládáním: její muzika je nezařaditelnou směsí šansonu,
rocku, folku a jazzových harmonií, přičemž mnohde bychom nalezli i lehké
koketerie se současnou vážnou hudbou. Velmi osobní texty reflektující
Janino vidění světa jsou hořké, místy depresivní, ironické a z výrazového
hlediska skvěle vystavěné. Když to shrnu: Ta Jana z Velké Ohrady je jednou
z nejoriginálnějších fúzí dnešní klubové scény dokazující, že i bez přímé
stylové inspirace odjinud je možno psát kvalitní a zajímavý
repertoár.
Pavel Novák, Plzeňský deník, 9. 7.
1998: Hudební bezdomovci z Velké Ohrady jdou vlastní cestou -
povídání s kapelou, která tak trochu vybočovala ze zaměření Porty ... a o
kom že je řeč? O kapele, která na letošní Portě obdržela zvláštní uznání
poroty za přínos k vývoji žánru, o skupině, která dokáže na jevišti
vytvořit jedinečnou atmosféru, o skupině, která nepotřebuje kytary, o
skupině, kterou více než co jiného představí její plakát: Ta Jana z Velké
Ohrady - nový emocjonální šanzón. Na koncertech či poslechem jejich
desetipísňového dema oblaží vaše vnímání něco jazzu, šansonu, folku, kolem
prstu si vás ovine výjimečný projev zpěvačky a autorky většiny písní ...
lepší je nedumat a poslouchat.
Tomáš Hrubý, Folk&Country
7-8/98: ... a bizarní hudba, skupinou sveřepě označována za "nový
emocjonální šanzón", je zřejmě nejosobitějším hledačstvím momentálně se
vyskytujícím na scénách našeho žánru a musí potěšit každého, kdo aspoň na
chvíli rád opouští vyjeté koleje. Skupina vybočuje z řady zejména absencí
kytary v sestavě, přesně secvičenou a v dobrém slova smyslu efektní
pódiovou prezentací, která upomíná na divadelní minulost, a těžko
zařaditelným stylem hudby: snad je v tom ještě trochu folku, nalaciného
(ale nezastíraného) popu, jazzových harmonií a lze to s klidem cítit jako
šanson "po jejich". Texty mají tu vzácnou vlastnost, že fungují i bez
hudby: krátké, úderné tvary mísící vtip, hořkost a ironii ... zvuk kláves
(častěji klavíru) je v doprovodu skupiny dominantní. Neméně důležitá je i
rytmická sekce: mazlivý, nápaditý a přesný kontrabas (hraný prsty i
smyčcem) a jemné, metličkami hrané bicí. Procítěný zpěv Té Jany je pak
korunou díla.
Roman Forst, Plzeňské noviny, 23.
11. 1998: Tvorba osobitého hudebního uskupení využívá jako
prazáklad šanson a originálně ho přetváří k obrazu svému. Výsledkem pak je
svěží a myslící zajímavá muzika s hlubokými básnickými texty a
nepřehlédnutelným podáním zpěvačkou ...
Roman Forst, Plzeňské noviny, 30.
11. 1998: A když se zaposloucháte do její muziky, tak, přestože
tvoří kompaktní celek, velmi snadno objevíte, že všechny nástroje, které
ovládá, hrají, dá se říct, sólové party. Ať jsou to bicí s tympánovými
paličkami, kontrabas nebo klavír. A zpěv, její v altu posazený zpěv s tím
svým náladotvořením neměl zde na Portě asi konkurenci.
Tomáš Hrubý, Folk&Country
12/98: (o demokazetě) Je znát, že ten rok (mezi natočením A a B
strany) Ta Jana o svém soundu přemýšlela a přestože je zcela svébytný a
originální už na straně A, kus práce je zřetelně zdokumentován. S
kontrabasem přišel Přemysl Vágner a jeho linka se na straně B výrazně
prosazuje. Bicí Romana Pluhaře hrají promyšleněji a hlavní rozdíl je v
klávesách Vendelína Tůmy. Všelijaké, "nový emocjonální šanzón" zdánlivě
podporující, zvuky (smyčce, flašinet, elektrofonické varhany 70. let) jsou
opuštěny ve prospěch výhradního klavíru. A najednou to výrazu vůbec
nevadí, je to čistší a o otáčku spirály výše. Díky hotové osobnosti hlavní
protagonistky zůstává stejný její výrazově bohatý alt (většinou lze
charakterizovat jako temný, ale v "Jisté" je lehký a jemný) i výrazové
prostředky v hudbě a textech: když zpívá na pochmurnou melodii "dokud se
smějeme, smějeme chá-chá", posluchače mrazí. |
|